Zeilen Type boten

Advies voor alle (beginnende) RC-zeilers:
Onderzoek eerst met welk type boot je wilt gaan zeilen. Denk dan aan:
Ga je alleen met zeiltochten meedoen?
Of wil je ook aan wedstrijden meedoen?
Ga je dan in de leer tijdens de ANSF wedstrijden of stap je in een meer aan regels gebonden klasse?
En ook niet onbelangrijk waar wordt er gevaren met het type boot wat ik wil gaan aanschaffen (nieuw of tweedehands) of misschien zelf wil gaan bouwen? (Kijk voor zelfbouw ook op de site van Frank Russel uit Australië, die sinds 1968 al rompen ontwerpt en ook gratis plannen op zijn site heeft staan http://www.frankrusselldesign.com)
Onderzoek dit eerst, zoek of vraag informatie op de vele bestaande websites!
Dit om teleurstellingen te voorkomen!

 

Op dit moment kennen wij onderstaande type boten, klik op de naam voor meer informatie

M-klasse (Marblehead)

IOM

RG95

RG65

A-klasse

Mini skûtsjes

10-Rater

Micro Magic

 


M-klasse (Marblehead)

Deze schepen zijn gebouwd op pure snelheid en hebben geen vergelijk naar een 1:1 zeilschip. De klasse is in 1932 ontwikkeld door Roy L. Clough van de Marblehead Model Yachtclub in Massachusetts, USA.
De modelboot moest goed transporteerbaar zijn (dwars op de achterbank van een amerikaanse auto), vandaar de eisen omtrent lengte (50 inch) en zeiloppervlak (maximaal 800 vierkante inches). De Amerikaanse Marblehead 50/800 klasse is in 1937 door de IMYRU (International Model Yacht Racing Union) als internationale klasse erkend.
De Marblehead is een “development class”, wat inhoudt dat alles is toegestaan m.b.t. het ontwerp tenzij het specifiek is verboden of aan beperkingen onderhevig volgens de klassevoorschriften.

In de klassevoorschriften wordt uiteengezet aan welke eisen een boot moet voldoen. De klassevoorschriften zijn te downloaden van de Site van de IRSA (International Radio Sailing Association)

De belangrijkste voorschriften zijn:
· Lengte tussen 1275 en 1290 mm.
· Maximum masthoogte 2159 mm.
· Maximum zeiloppervlak 0,5161 m2.
· Kielvlak kan in slechts één positie worden bevestigd.
· Maximale diepte van de kiel 660 mm gemeten over de hele lengte van de boot vanaf het midden van de lijn waar de romp 100 mm breed is.

Omdat de Marbelhead sinds een jaar of 40 ook in Nederland vol in de belangstelling staat en sinds de begintijd steeds doorontwikkeld is, zijn er vele typen ontstaan. Een belangrijk verschil tussen de oudere en de wat nieuwere schepen is de lengte van de kiel (oudere modellen hebben een kortere kiel), de bulp (lood) is van de nieuwere typen veel slanker dan vroeger gebruikelijk was, gebruikt materiaal (oudere modellen zijn van kunststof, hebben een alluminimum mast terwijl voor de nieuwe schepen veel gebuik is gemaakt van Carbon) waardoor het verschil in gewicht kenmerkend is (de vaarklare romp van de nieuwste schepen weegt tot wel 3/4 minder dan een romp van 30 jaar oud).

Voorbeeld uit 1982 - Sea Ursing by S.Kay:                   Voorbeeld uit 2002 - Scalpel 4 by Walicki:

Van de Marblehead zijn nog vele modellen te vinden van schepen van 30 jaar oud tot hypermoderne van vol carbon. Zowel nieuw als 2e hands worden de schepen aangeboden. Naast het professionele aanbod van de nieuwste schepen, de 2ehands markten, worden er ook nog steeds zelf gebouwde M-klasses gemaakt. Op het WK2014 (in Reeuwijk) is de Nederlander Joop de Jong 4e geworden met een zelf ontworpen en gebouwde romp.

De Marblehead is samen met de IOM, in Nederland in 2011, als wedstrijdklasse erkend door het Watersportverbond en wordt in Nederland vertegenwoordigd door KOM, de Klasse Organisatie Marblehead. ( www.radiozeilen.nl )

Door de KOM worden er (open) clubwedstrijden en het Open Nederlands Kampioenschap georganiseerd. Verder wordt er een EK en WK gehouden


IOM

Kenmerkend voor de boot is dat er slechts een beperkt aantal restricties zijn ten aanzien van de romp, terwijl de tuigage zeer weinig vrijheden in zich heeft. De klasse is oorspronkelijk bedoeld als klasse voor amateur ontwerpers/bouwers die er plezier in hebben hun hydrodynamische kennis in een eigen rompontwerp uit te werken. Er is sprake van een box formule. Alles mag als de boot maar niet langer is dan 1 meter en niet lichter dan 4 kilogram. Om kosten te beperken zijn exotische materialen in de romp en tuigage verboden.

De klasse is niet helemaal nieuw in Nederland. Er zijn reeds enkele boten/zeilers ongeorganiseerd aanwezig. De impuls met het oprichten van een klasse organisatie op 11 september 2006 heeft ook al een behoorlijk aantal zeilers doen besluiten een IOM aan te schaffen. De potentie is groot. Dit komt omdat de IOM zeer goede zeileigenschappen, (inter)nationaal zeilen en een redelijke prijs combineert met goede transporteerbaarheid. (slechts 4 kilo)
De IOM is een klasse waarbij de zeiler en niet het geld uit maakt wie er met de bokaal naar huis gaat.

De internationale klasse organisatie is de IOM ICA (2003) die in zo’n 25 landen vertegenwoordigd wordt door National Class Associations (NCA) met meer dan 10.000 zeilers.
Deze klasse organisaties hebben de doelstelling de klasse op nationaal niveau te promoten en de zeilers te ondersteunen bij het (wedstrijd)varen en bouwen van hun IOM boten.
DIOMCA is NCA voor Nederland en staat voor de taak van de IOM een gezonde klasse te maken. ( www.radiozeilen.nl )

Lengte:              1 meter
Gewicht totaal : 4 kg (minimaal)
Gewicht kiel :     2,5 kg (maximaal)
Zeil sets :          3
RC-Kanalen :    2
 

Een Meter Klasse Boot (IOM)
De Een Meter Klasse (IOM) is een internationaal erkende RC wedstrijd zeilklasse. Kenmerkend voor deze RC zeilboot is dat er slechts een beperkt aantal restricties zijn ten aanzien van de rompvorm terwijl de tuigages juist zeer weinig vrijheden hebben.

De klasse is oorspronkelijk bedoeld als RC zeilklasse voor amateur ontwerpers en bouwers die er plezier in hebben hun eigen boot te ontwikkelen.

De IOM is een zogenaamde “box rule” klasse. Heel veel mag als de boot maar niet langer is dan 1 meter en niet lichter is dan 4 kilogram. Om de kosten relatief laag te houden zijn exotische bouwmaterialen in de romp en tuigages verboden. 

 

Zelf bouwen of kopen
Helemaal zelf een IOM boot bouwen lijkt in eerste instantie de goedkoopste manier om mee te gaan doen in deze klasse.

Dit vereist echter de nodige handigheid en ervaring om tot een goede IOM te komen en niet te vergeten een behoorlijke hoeveelheid tijd. Voor de niet zo heel ervaren boot bouwers zijn er op het internet heel wat aanbieders te vinden van min of meer complete bouwsets. In de meeste gevallen is het dan een kwestie van betrekkelijk simpel afbouwen. Dit levert zeker veel sneller een vaarklare boot op.

Maar ik zou toch adviseren om te beginnen met een tweede hands IOM te kopen en daar eerst lekker mee te gaan beginnen. Op deze manier kun je snel lekker meevaren en ervaring opdoen voordat je geld en tijd investeert in een nieuw te bouwen of complete goede (duurdere) boot.

Meer informatie op de Nederlandse IOM site : http://www.iomzeilen.nl/index.php/iom

Of op de internationale site : http://www.iomclass.org/


RG95

<nog uitwerken>


RG65

De RG-65 klasse bestaat uit 2 typen boten. De eigenbouw en de kant en klare “Dragon Force”. De RG-65 kan een boot zijn voor mensen die een aanvang met modelbouw en/of zeilen willen maken. Eenvoudig te bouwen voor een lage prijs met uitzonderlijke goede zeileigenschappen. Maar ook de kant en klare Dragon Force is een goede zeilboot voor een betaalbare prijs.

Er is een open klasse structuur waardoor er vele modellen (die aan de simpele klasse regels voldoen) worden toegelaten. Ook de ready-to-sail 'Dragon Force' valt binnen de klasseregels.
 
De klasseregels bestaan uit 4 punten:
  • Monohull
  • Totale lengte: 65 cm +/- 0.5 cm
  • Masthoogte boven dek maximaal 110 cm
  • Zeiloppervlak maximaal 0.225 m²
Verder is alles toegestaan wat niet nadrukkelijk verboden is. Van eenvoudige knikspant tot een lichtgewicht Carbon.
Het gewicht zal tussen de 1000 en 1200 gram uitkomen. Een super lichtgewicht bouwer kan wellicht op 800 gram uitkomen.
 
Kijk voor alle informatie over het zeilen met en de volledige klasse regels op de volgende link RG65

A-klasse

A-Klasse

De radio A-Klasse is het grootste en meest majestueus van alle bekende radio controlled zeilschepen. Het eerste ontwerp dateert van de jaren 1920, als vrijvarend, later voorzien van windvaan besturing en nu als RC met 2,4Mhz zenders/ontvangers. 

De oudere schepen zijn soms wel voorzien van een hulp kiel van 25kg. De moderne ontwerpen maken gebruik van de lichtere materialen (bv.carbon) zodat er lichtere schepen gemaakt konden worden (rond de 14kg). Een opvallend verschil met andere klasses RC zeilboten (bv M-Klasse of IOM) is de korte kiel die nodig was om in de ondiepe vijvers te kunnen zeilen. De lengte is rond de 2 meter en met een mast hoogte van twee en een halve meter (2,5mtr). Iedere romp moet worden opmeten, het ontwerp en gewicht vastgesteld voordat de zeilen gemaakt kunnen worden.

 

Er zijn tegenwoordig veel competitief ontworpen schepen verkrijgbaar van verschillende ontwerpers die zich hoofdzakelijk in Engeland bevinden. Een van de populaire schepen is de Sweet gebouwd door Peter Wiles. Dit ontwerp is vaak in de top 3 terug te vinden


Mini skûtsjes

Er zijn in Nederland twee modelbouwverenigingen die actief zijn met de Mini Skûtsjes, dat zijn Helderse modelboten vereniging "Nieuwe Koers" (HMBV) en de Haagse Model Boten Club (HMBC).  
Beide verenigingen hebben onafhankelijk van elkaar Mini-Skûtsjes ontwikkeld/gebouwd met de SKS of IFKS skûtsjes (1:1) als uitgangspunt. Het moet worden gezegd dat HMBC als eerste een kunstof romp ontwikkeld heeft en daarna de mini-skûtsjes in grotere aantallen gebouwd zijn.
Het grootste verschil zit in de maat voering van de Mini-skûtsjes. Bij HMBC is de romp lengte ongeveer 140cm en bij HMBV is dat ongeveer 120cm.
 
Er zijn veel foto’s, bouwverslagen en overige informatie op de websites van de verenigingen te vinden.

Link : HMBC-Skûtsjes of HMBV-skûtsjes

Ook op deze site is een uitgebreid bouwverslag, door Dirk van Berkel,  van het Mini-Skûtsje 'DvB' te vinden.
 
Bij HMBC zijn de mini-skûtsjes iedere eerste zondag van de maand te bekijken tijdens de mini-skûtsje dag  op de grote vijver van recreatiegebied Madestein in Den Haag, hierbij worden er door de aanwezige mini-skûtsjes wedstrijden gehouden en zijn de skûtsjes ook van dichtbij te bekijken. Ook worden de HMBC mini-skûtsjes jaarlijks uitgenodigd om in Langweer (Fr) wedstrijden te houden tijdens het tweedaagse skûtsje evenement ter gelegenheid van de opening van het vaarseizoen in april.