22 mrt 2016

Tamiya King Hauler Vrachtwagen - Jaren '50

Geplaatst door Thom de Roode
Afdeling: 
Trucks

Tamiya King Hauler Vrachtwagen - Jaren '50.

Project van iemand overgenomen.
King Hauler met een 6 cm verlengd chassis.
Het dak van de sleeper is demontabel gemaakt.


Het verlengde chassis


RC4WD 80 Turns motor


Kale body

Vanwege het lange chassis besloten de achterste as bestuurbaar te maken.


Gestuurde as van een Tamiya 3as Reefer oplegger.


Bevestiging met vooras dempersteunen.


Stuuras met wielen.


De as gemonteerd.


Achter nu een gestuurde sleepas.


De slaapcabine krijgt de functie van aggregaatruimte conform de
stellages die achter de cabine zitten bij een zwaar transport trekker.
Ventilatieopeningen gemaakt.


Koplampen, luchtfiltergaten en richtingaanwijzergaten dicht gemaakt.
Later zie je waarom.


De originele grille.


De nieuwe grille.


Uitlijnen van de sleepas


Uitlijnen van de vooras.

Mijn werkwijze.
Het wiel dat aan de servostang zit eerst rechtzetten. Door de lengte aan te passen van de servo stuurstang.
Dan via het afstellen van de spoorstang het andere wiel rechtzetten.


Servo voor de sleepas - onderkant chassis


Servo voor de sleepas - bovenkant chassis


Testopstelling met de Spektrum SR300 ontvanger en DX3S zender.

Als de stuurservo's met een y-kabel aangesloten worden dan sturen ze
allebei dezelfde kant op. (kreeftbesturing).
Om aansturing met die y-kabel wel mogelijk te maken moet de sleepas servo 180 graden
gedraaid worden dan werkt het wel tegengesteld.

Moet kijken of daar de ruimte voor is. Dit heeft wel de voorkeur want het is de bedoeling
dat de Tamiya MFC-01 unit (geluid en licht) ingebouwd wordt. Dan moeten beide servo's
op 1 aansluiting.

Eerst even de werking getest met de Spektrum waarbij de sleepas-servo aangesloten is op de
Aux ingang en vervolgens in het menu "Aux Set" de Mix enable is ingesteld en servo reverse op aux kanaal.
Dan werkt die servo tegengesteld aan de vooras servo.


Stuurservo nu gemonteerd met de hevel naar achteren.
Sleepas stuurt nu tegengesteld met de vooras.


Nu worden via de y-kabel (splitter) beide servo's tegelijk bediend op de ontvanger.

In de MFC handleiding wordt bij de King Hauler het interieur opgeofferd voor de
montage van de speakerbox.
Bij mij moet het interieur blijven.
De volgende uitdaging is dus om alle electronica en de speaker binnen de
sleeper te houden.


De MFC unit op een styreenplaat gemonteerd.


Die plaat vastgelijmd aan de zijkant van de accubox.


Door de hoge montage is er ruimte genoeg om de accu van boven
te verwisselen.


De situatie van achteren gezien met het dak er op.

De kroonsteen is een "werkstuk" van de vorige MFC eigenaar om de accukabel
te verlengen. Bij mij moet die kabel juist zo kort mogelijk zijn.
Dus inkorten, aan elkaar solderen en krimpkous er om.


Ontvanger rechtop naast de batterybox gemonteerd.
Speaker gemonteerd. Accukabels ingekort.
Antennes bevestigd.


Alle onderdelen van de achterwand verwijderd en vastgelijmd aan de body


Control Unit gemonteerd in de linker step. Tank omgekeerd gemonteerd
met 1 trede. Alle chassis accessoires zilver gespoten.


Rechter tank en steps


Ruitenwissers op de "ouderwetse" manier boven de voorruit aangebracht.


Koelsleuven in de motorkap. Evergreen 250 Quarter Round.


Dakluik gemonteerd in de open stand.


Zijramen open.


Basis voor de nieuwe bumper. 2mm styreenplaat.


Volume gegeven met L profiel. Evergreen 296 Angle.


Kartonsjabloon voor de nieuwe grilleopening.


Model uitgeknipt.


Sjabloon overgezet op styreenplaat.


De nieuwe grille


Lightbar set


2 lampen er af gezaagd. 6 mm gaten er in geboord zodat de leds van
de MFC er in kunnen.


6 mm gaten geboord in de spatbordsteunen en lampsteunen gemaakt van
Evergreen styreen buis.


De klassieke koplampen.


De oranje glaasjes van de rooflights passen precies in de achterkant
van de koplampen. Nadat de body is gespoten worden die aangebracht.
De chauffeur kan dan vanuit zijn cabine zien dat zijn koplampen het doen.

Iemand al een idee welk klassiek europees vrachtwagenmerk voor mij
de inspiratie geeft voor deze klassieker verbouwing uit de 50'er jaren.

Motorkap met koelsleuven - losse staande koplampen - model van de grille -
ruitenwissers boven de voorruit.

Mijn inspiratie voor deze ombouw.


Büssing

Het wordt dus geen kopie van deze Büssing maar de constructiedetails
zijn er aan ontleend. Ook de kleurstelling wordt overgenomen.


Richtingaanwijzers gemonteerd aan de motorkap.


Grabhandles passen precies in de gaten van de uitlaatbevestigingen.


Breedte stangen
Basis = Evergreen 226 Tube
Stangen = Evergreen 214 Rod


Motorkap met ribbels


Montage van de metalen spiegelsteunen met secondelijm.


De spiegels op de steunen.


Strips gemaakt op het sleeperdak. Eerst horizontaal vastgelijmd.
Nacht laten drogen en de volgende dag om de ronding gelijmd en met
klemmen vastgezet tijdens het drogen.


Tamiya M.A.N spatborden voor de achterwielen.


Gaten gemaakt in de achterwand voor de bevestiging van het
MFC kontakt voor de trailer verlichting.


Een paar onderdelen gespoten. Eerst in de Tamiya Fine Surface Primer
en daarna met Tamiya TS-49 Bright Red.


Body in de primer gespoten.


De eerste bodydelen in de kleur gespoten. Tamiya TS-10 French Blue.


Velgen in de primer.


Velgen rood gespoten. Worden later nog bewerkt.


De improvistatie spuitcabine. Met stofzuiger spuitwaas afzuiging.


De eerste laag.


Meerdere lagen. Een paar randjes schijnen nog een beetje wit door.
Dus 24 uur laten drogen en dan de laatste dekkende laag er op.

Let op:
Ik pretendeer niet dat dit DE manier is om een body te spuiten.
Het is slechts mijn werkwijze.


Het rode chassis.


De laatste deklaag op de body.


Interieurdelen mat lichtgrijs.


Spatborden gemonteerd.


Binnenkant body geschildert op plaatsen die eventueel van de buitenkant
zichtbaar zijn.


Wat losse componenten op en aan het chassis gezet om een eerste
totaal indruk te krijgen.


Het dashboard en houten stuur.


Gaas in de openingen van de aggregaatruimte.


Montage van de verlichting in de achterbumper. Reflectors wit gemaakt.


Preparatie voor het spuiten van de spatborden.


Eerst wit zodat de blauwe ondergrond niet door de toplaag schijnt en een
andere tint rood geeft.


Spatborden in de kleur


Montage van de bedrading aan de voorkant van de body.


Montage topachterlichten en het kontakt voor de trailerverlichting.


Bedrading topachterlichten en het trailerkontakt.


Kabelboom gemaakt van de achterbumper bedrading.


Bedrading 2 toplichten (Rooflights)


Velgen met 3 kleuren.


Testen van de aansluitingen van de verlichting.


Er moeten nog diverse dingen afgewerkt worden maar de basis is klaar.

Nu beginnen aan de eerste demontabele opbouw.


Uitlaat aangebracht en chassisdek gemonteerd voor de ondersteuning
van de diverse demontabele opbouwen.


De basis met de gesloten opbouw


 

Nolina
Kaasboederij van Harten Bouwbedrijf D. Hoek


Honden- en Kattenvoeding

RC-Modelshop  
Nolina